lauantai 27. heinäkuuta 2013

Ruukkuistutuksista

Näiden blogisivujen alussa oleva suuri kuva meidän etuportaasta on keväältä vuosi tai kaksi sitten. Rillamaisesti minäkin hankin kesäkukkia useammassa erässä, ei maksa ollenkaan niin paljon, kun ostaa kukat useammassa erässä...
Pihan keskeneräisyyden (muurit, asfaltti, puutarhavaja sekä kesähuone puuttuu) ja poikien futispelien vuoksi olen voinut istuttaa melko vähän perennoja pihalle. Ruukkuistutuksilla onkin ollut suuri merkitys viihtyisyyden lisäämisessä, ainakin minulle! Epäilen, että ruukkujen määrä ei vähene tulevaisuudessa, vaikka perennapenkit kasvavat nykyisestä...;) 

Monta vuotta olen valinnut lähinnä vaaleanpunaisia ja valkoisia kesäkukkia. Sopivat niin kauniisti harmaaseen taloon. Nyt on jonkunlaista väriskaalan kasvua ollut havaittavissa! Onneksi harmaaseen sopii melkein kaikki värit.:) Esim. orvokkeja mulla ei ole muistaakseni ollut tässä talossa asuessa kertaakaan aikaisemmin (ehkä joku lahjaksi saatu). En ole niistä oikein tykännyt. No, mun keväällä, muistaakseni pääsiäisenä, istuttamat orvokit on edelleen niin hyvässä kunnossa, ettei niitä voi poiskaan heittää. Kummallista tässä on se, että en ole niitä nyppinyt, ainoastaan kastellut. Lannoituskin on ollut satunnaista.:)


Olenko viimein toipunut sinisen yliannostuksesta, joka tuli noin 10 vuotta sitten?

Koskaan aikaisemmin mulla ei ole ollut myöskään daalioita. Tuntuu, että ne voisivat kukkia paremminkin. Aloin jo epäillä, että ovat väärässä paikassa, mutta olisinko sittenkin kastellut niitä liikaa? Tuo väri on hieman likaisen vaaleanpunainen, kellertävä..:/ Tällä kokemuksella daalioita en osta ensi kesänä.


Myös tähtisilmä on mulla ensimmäistä kesää. Sekin on kukkinut minusta huonosti. Missä vika?
Hortensian hankin nyt myös ansimmäistä kertaa. Se kukkii upeasti, ja viihtyy hyvin varjoisalla etuportaalla. Voisin istuttaa hortensian pihallekin. Tykkään tästä tosi paljon!
Pelargoniat, liisat, muratti, petuniat ja neilikat ovat joka kesä olleet ruukkuistutusteni "peruspilarit".:) Niin tänäkin kesänä.
Väreissä on nyt fuksiaa, sinistä ja lilaa vaaleanpunaisen ja valkoisen lisäksi. Aikaisemmin olen muuten perennoissakin pysytellyt valko-vaaleanpunaisella linjalla, mutta tänä kesä perennapenkkeihinkin on tullut lisää väriä. Niistä joskus myöhemmin...  
Meidän grillaukset hoituu tällä hetkellä kuvassa näkyvällä kapistuksella.:)




Liisat ovat ihania! Helppohoitoisia ja kauniita.
Vaikka kesäkukkakausi on loppumaan päin, niin monena vuonna kesäkukat ovat pysyneet kauniina pitkälle syksyyn, lokakuun ensimmäisiin pakkasiin asti. Syksyllä on kiva laittaa vaikka nuo orvokit ja muut nuukahtaneet kesäkukat pois ja jotain uutta vielä tilalle.Plantagenista hain jo muutamia astereita, krysanteemista en välitä. Kanervien ja ikivihreiden sitten aika on vähän myöhemmin.

Uskomatonta, kuinka ihana kesäsää tänään onkaan. Kävin jo poimimassa kavereiden puskista viinimarjoja, kun meillä on niin pienet pensaat. Niiden marjat on syöty aikaa sitten. Hyvin tarkeni poimia, ja samalla tuli vaihdettu kuulumisia heidän kanssaan. Suunnitelmissa on vielä ehtiä ensimmäistä kertaa tänä kesänä satamaan istuskelemaan. Palataan taas...

Taina






4 kommenttia:

  1. Tajusin muuten, että olin kastellut omia orvokkejani alkukesästä liikaa. Nyt kun ne ovat olleet minulta enemmän rauhassa, kukkivat nätisti. Hoidossa joskus lvähempi on enempi :D

    VastaaPoista
  2. Onkos se ihan tavallista, että orvokit on hyvässä kunnossa vielä heinäkuun lopulla? Mulla kun ei ole niistä kokemusta. Olen aina luullut, että ne on kevään ja alkukesän kukkijoita.

    Juu, mulle mielellään vain sellaisia kukkia, jotka ei oo kovin tarkkoja ton hoidon suhteen. Aina alkukesästä mä nautin ja rentoudun, kun niitä hoitelen, mutta jossain vaiheessa en niin paljon enää.;) Toki mä haluan, että ne kukkivat runsaina mahdollisimman pitkälle syksyyn, sen verran on jaksettava niitä hoitaa! Tulipa sepustus.:)

    VastaaPoista
  3. Mulla orvokit kyllä on kukkineet syksyn kylmiin asti. Sitä paremmin, mitä paremmin olen jaksanut nyppiä. Varsien venyminen häiritsee joskus ja silloin saatan napata ne pois ja korvata jollain muulla.

    VastaaPoista
  4. Ok, en siis turhaan odottele, että koska orvokit kuukahtaa, ja astioihin saa laittaa jotain muuta tilalle. Kun kyllästyn, niin sitten lähtee.:)

    VastaaPoista